Cum acumularea datoriilor vă afectează afacerea? Prognoza pentru portofoliile de datorii restante ale companiilor în a doua jumătate a anului 2022.
- 5 August 2022
În ziua de azi, fiecare companie se confruntă cu creanțele debitoare, indiferent cine este clientul lor: persoana fizică sau persoana juridică. Chiar și statul se confruntă cu creanțe, impozitele neplătite din partea cetățenilor și a diferitor organizații.
Pentru economie și afaceri creanțele debitoare de fapt sunt profituri pierdute sau, altfel spus, bunuri nevândute. De asemenea este și o înghețare a resurselor financiare care ar putea și ar trebui investiți în dezvoltarea ulterioară a afacerii. Vă propunem să analizați impactul datoriilor acumulate cu exemple tipice.
Pierderi financiare din cauza inflației și a devalorizării valutei. Cu cât mai mare este vechimea datoriei, cu atât mai mult pierde compania. Formula acestui calcul este foarte simplă. Inflația în iunie 2022 a ajuns la 32%. Astfel, datoria de 100 MDL, formată anul trecut și neîncasată până în momentul actual, este echivalentă astăzi cu 68 MDL.
Dinamică negativă a fluxului financiar (cash-flow) în companie. Fluxurile de numerar negative sunt asociate cu cheltuielile companiei pentru vânzare a unui produs / serviciu / împrumut și ulterior neechilibrat pe deplin cu intrările de numerar din vânzări efectuate.
Bani înghețați în rezerve. În cea mai mare parte acest exemplu este asociat instituțiilor financiare. La acordarea împrumuturilor, compania financiară este obligată să-și creeze rezerve cu sume de bani suplimentare, astfel încât, pentru a-și putea îndeplini toate obligațiunile. Ca urmare, din cauza unor împrumuturi nerambursate, banii nu pot fi scoși din rezerve și puși în circulație.
Costuri suplimentare asociate procesului de recuperare (rambursare) a datoriei de la debitorul companiei. Acestea includ costuri administrative, precum: telefonie, corespondență, consumabile, precum și pierderi de timp pentru organizarea și administrarea procesului de colectare, utilizarea suplimentară a resurselor financiare și umane.Pierderile financiare suplimentare pot fi cauzate și de un cash-flow negativ. Pentru a organiza activitatea continuă a întreprinderii în caz de lipsă a resurselor financiare, compania poate beneficia de un credit și de cheltuieli financiare suplimentare pentru returnarea acestuia.
Prognoza pentru portofoliile de datorii restante ale companiilor în a doua jumătate a anului 2022.
Recesiunea economică datorită influenței factorilor externi, precum și modificarea legislației de pe piața financiară în 2022, vor duce la creșterea numărului de neplată ale persoanelor fizice și juridice.
În această realitate, business-ul moldovenesc va avea nevoie de colectare rapidă și efectivă a creanțelor existente. Se așteaptă și creșterea volumului de oferte pe piața de cesiune – vânzarea creanțelor unor terți prin cedarea drepturilor asupra creanței către o altă parte.
Practica mondială arată o înaltă eficiență a cooperării cu companiile de colectare pentru a rezolva problema cu datoriile restante. Agenția de colectare – este o companie juridică specializată în gestionarea procesului de recuperare a datoriilor restante. Acesta este un domeniu restrâns, dar începând din anii 2000 este într-o creștere continuă.
Există două motode principale de conlucrare cu companiile de colectare:
1. Contract de prestări servicii pentru colectarea datoriilor restante pe extern (outcourcing de business procese). Prin acest contract, încasarea datoriilor are loc pe conturile creditorului, iar specialiștii în colectare primesc comisionul după achitarea datoriei de către debitor și în funcție de sumă colectată.
2. Contract de cesiune – cedarea drepturilor asupra creanței. Conform contractului de cesiune, creditorul primește banii imediat după semnarea contractului și transferării portofoliului cumpărătorului.
În pofida faptului că în Republica Moldova nu există lege cu privire la colectarea datoriilor, ambele modele de conlucrare sunt legale, nu încalcă legea, normele legale și valorile morale acceptate în societate.
Principalele mituri despre cooperarea cu companiile de colectare.
Mitul №1. Serviciile de colectare sunt foarte scumpe!
O datorie nerambursată este mai scumpă decât una returnată, chiar dacă a fost încasată doar o parte din ea. Procesul de colectare in-house este un cost suplimentar: un avocat sau o echipă de avocați în cadrul companiei, locuri de muncă și asigurarea acestora cu resurse necesare pentru munca activă, etc. Externalizarea procesului de colectare oferă companiei o oportunitate de a negocia aceste costuri, de a crește probabilitatea și viteza de recuperare a datoriei / portofoliului de datorii.
Mitul №2. Colectorii lucrează ilegal și folosesc forța fizică.
Colectorii din anii 1990 au ramas în anii 1990. Acum, companiile de colectare funcționează diferit. În anul 2022 – este o combinație dintre cele mai bune practici de colectare a datoriilor și a tehnologiilor informaționale aplicate de liderii mondiali din domeniu. Apropo, prima și singura companie de pe piață care utilizează activ IT-ul în procesul său este PfB Collection.
Mitul №3. Îmi voi pierde loialitatea clientului.
Există anumite strategii cu ajutorul cărora lucrează specialiștii în colectare. Ele pot fi generale (standard), sau pot fi negociate individual cu fiecare client. Principalul lucru este că colectarea datoriilor să se efectueze în mod corect, etic și în cadrul legislației Republicii Moldova. Prin urmare, colaborarea cu juriștii PfB Collection nu afectează reputația creditorului care a beneficiat de serviciile companiei.
Cât și piața de recuperare, atât și piețele de vânzare, și metodele de vânzare se schimbă continuu. Astăzi, în lupta pentru fiecare client, companiile oferă condiții din ce în ce mai favorabile pentru procurarea unui produs: rate și dobânzi mai avantajoase, schimbarea limitelor de sume minime și maxime, procurarea bunurilor sau serviciilor în rate de la vânzător, etc. Astfel, cererea crește, dar crește și volumul creanțelor, care continuă să se acumuleze. O mare parte a profiturilor rămâne înghețată în creanțe. De asemenea, trebuie de lucrat și cu debitorii comaniei și nimeni nu o va face mai bine decat colectorii de creanțe profesioniști. Acesta este scopul existenței companiilor de gestionare a creanțelor debitoare, care își cunosc afacerea, piața și arată rezultate excelente.
Beneficiați de servicii de la profesioniști, lăsați timp, forțe și energie pentru dezvoltarea afacerii proprii. PfB Collection va avea grija de colectarea creanțelor companiei dvs.
Departamentul Comercial “Partner for Business Collection”: 022 88 50 53, sales@pfbc.md